29 feb, 17:02
Nieuws

Storing na storing bij sluis: schepen moeten weken omvaren door onderhoud

De sluisdeuren van de sluis bij Grave worden vervangen door nieuwe. Dat betekent dat de sluis vanaf 15 maart voor anderhalve maand dichtgaat voor alle scheepvaart. Dat onderhoud is hard nodig, want de afgelopen jaren moesten schepen regelmatig omvaren vanwege een storing. Niet alleen de sluis wordt aangepakt. Ook de naastgelegen stuw krijgt een flinke opknapbeurt. Dit onderhoud gaat meer dan een jaar gaat duren.

Het stuw- en sluizencomplex bij Grave is al lange tijd een zorgenkindje voor de scheepvaart op de Maas. De stuw is er om de waterstand van de Maas te regelen. De sluizen zorgen ervoor dat schepen het hoogteverschil kunnen overbruggen. Maar regelmatig gaat het er mis.

  • Meerdere keren is de sluis gestremd omdat er iets mis is met de sluisdeuren of de bediening ervan. Dit gebeurde in augustus 2022 en in december 2023.
  • In september 2023 gaat bij onderhoudswerk aan de stuw een van de zogenoemde jukken stuk. Dat zijn palen waar de schuiven van een stuw tussen hangen. Het Maaswater kan er vrij wegstromen. Het waterpeil achter de stuw zakt flink en schepen kunnen een tijd niet over dat stuk van de Maas varen.
  • Eind 2016 gaat het goed mis. Er vaart een binnenvaartschip dwars door de stuw. Vijf jukken gaan kapot. Er zit een gat van 25 meter breed in de stuw. Het duurt weken voor de stuw weer gemaakt is.

Nu gaat Rijkswaterstaat het stuw- en sluizencomplex aanpakken. “Alles wat er tot nu toe met de sluis en stuw aan de hand is geweest, maakt nog maar eens duidelijk hoe belangrijk dit onderhoud is”, zegt een woordvoerder.

De sluis krijgt aan één kant nieuwe sluisdeuren, maar daarmee is het onderhoud niet klaar. Ook alles rond die deuren wordt vervangen. Een sluis heeft aan twee kanten deuren. De deuren aan de andere kant worden echter niet vervangen, want die zijn volgens Rijkswaterstaat nog goed.

Het werk gaat van 15 maart tot en met 28 april duren. In die periode kunnen er geen schepen door de sluis bij Grave. Schippers moeten daarom omvaren, bijvoorbeeld via het Maas-Waalkanaal en de Waal.

Werk aan de stuw
Rijkswaterstaat gaat in april aan het werk om de stuw bij Grave op te knappen. Alle jukken en schuiven om de waterstand te regelen en ook de bediening van de jukken worden vervangen. Dit werk gaat meer dan een jaar duren. Het verkeer over de John S. Thompsonbrug en de scheepvaart gaat van deze werkzaamheden geen last hebben.

Bekijk hier de beelden van de kapotte stuw in september vorig jaar.


Lees het hele bericht van Omroep Brabant »