01 mrt, 14:34
2014
Algemeen
Gemeente nieuws

Nieuws gemeente week 9, febr. 2014

Openingstijden gemeentehuis tijdens carnaval

De gemeentehuizen in Cuijk, Grave en Mill op maandag 3 en dinsdag 4 maart 2014 i.v.m. met de carnaval gesloten zijn. Er is dus op maandagavond in Mill en dinsdagavond in Grave geen avondopenstelling. Op alle 3 de gemeentehuizen is het bureau Burgerlijke Stand van 9.00 – 10.00 uur geopend uitsluitend voor het aangeven van een geboorte of overlijden.

Bericht over belastingen en WOZ voor de inwoners en ondernemers van de gemeenten Cuijk, Grave en Mill en St. Hubert

Aanslagbiljetten gemeentelijke heffingen en WOZ-beschikkingen Binnenkort valt een bekende enveloppe bij u op de deurmat: het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen. Hierop kunt u lezen hoeveel geld u dit jaar aan de gemeente moet betalen voor gemeentelijke heffingen. Ook maakt de gemeente op het biljet de vastgestelde WOZ-waarde (waardering onroerende zaken) van uw woning, bedrijfsgebouw en/of grond bekend: de WOZ-beschikking. Huurt u een woning? Dan sturen wij de WOZ-beschikking en de aanslag OZB (onroerende-zaakbelastingen) naar de verhuurder. Enkele belastingplichtigen ontvangen de aanslag later. Er is dan meestal sprake van mutaties waar de gemeente nog aan werkt. Denkt u aan nieuwbouw of splitsing bij grote projecten.

Waardepeildatum en toestandsdatum De waardepeildatum en de toestandsdatum zijn twee ingewikkelde begrippen die vaak met elkaar worden verward. De waardepeildatum is de datum waarop we de waarde vaststellen. Deze datum is dit jaar: 1 januari 2013. Zelfs als uw pand er toen nog niet eens stond, hebben we bepaald wat het waard zou zijn geweest als dat wél het geval was. De toestandsdatum is de datum waarop we naar de toestand van het onroerend goed hebben gekeken. Meestal is de toestandsdatum gelijk aan de waardepeildatum. Maar als u in 2013 hebt verbouwd of als er iets anders aan uw onroerend goed veranderd is, is de toestandsdatum 1 januari 2014. We hebben dan dus getaxeerd wat uw onroerend goed naar de toestand op 1 januari 2014 waard zou zijn geweest op 1 januari 2013.

Dalende woningmarkt en stijgende OZB-tarieven In de media leest u nog steeds veel over dalende huizenprijzen. Misschien heeft u er zelf ook wel mee te maken. Landelijke cijfers kunt u niet één op één vertalen naar de lokale situatie. Tussen 1 januari 2012, de vorige waardepeildatum en 1 januari 2013, de huidige waardepeildatum is de WOZ-waarde van woningen gemiddeld genomen gedaald. Het is niet de bedoeling dat de gemeente voor haar OZB-ontvangsten afhankelijk is van de woningmarkt. Om deze waardedaling te compenseren hebben we de tarieven daarom verhoogd; net zoals we in de tijden dat de woningprijzen stegen de tarieven juist verlaagden. Natuurlijk zijn niet alle woningen evenveel in waarde gedaald. Als de waarde van uw woning meer of minder dan gemiddeld in waarde is gedaald of zelfs is gestegen merkt u dat in de aanslag onroerende-zaakbelastingen. U vindt de nieuwe tarieven op het aanslagbiljet en in de gemeentelijke verordening die u kunt raadplegen via www.overheid.nl - lokale regelingen.

Betaling U kunt de aanslag op verschillende manieren betalen. Als u in maandelijkse termijnen wilt betalen, kunt u gebruik maken van automatische incasso. Indien u in het verleden al een machtiging tot automatische incasso heeft afgegeven, dan hoeft u dit niet opnieuw te doen. Doet u nog niet mee met automatische incasso? Dat kan altijd nog! Bij het aanslagbiljet vindt u een groene machtigingskaart. Wij adviseren u deze kaart zo snel mogelijk te versturen of af te geven. Als wij de machtiging uiterlijk één week vóór het verstrij¬ken van de eerste vervaltermijn ontvangen, profiteert u maximaal van de automatische incasso. Betaalt u op een andere manier (ook via telebankieren) dan vindt u op het aanslagbiljet meer informatie over de uiterlijke betaaltermijn(en). Er worden geen acceptgiro’s meer verstuurd. Het is belangrijk dat u de aanslag op tijd betaalt. Hiermee voorkomt u dat u invorderingskosten moet betalen.

Kwijtschelding Hebt u een inkomen op bijstandsniveau? Misschien komt u dan in aanmerking voor kwijtschelding van bepaalde belastingsoorten. Daar gelden overigens wel voorwaarden voor. U mag bij voorbeeld (bijna) geen vermogen hebben. Hieronder verstaan we: bezittingen minus schulden. Voorbeelden van bezittingen zijn banksaldi, contant geld, een auto, een eigen woning, aandelen en de waarde van levensverzekeringen. Een voorbeeld van schuld is een hypothecaire geldlening. Meer informatie en het aanvraagformulier voor kwijtschelding kunt u vinden via de website van de gemeente waar u woont. U kunt het kwijtscheldingsformulier ook ophalen of telefonisch aanvragen bij de publieksbalie in uw gemeente.

Het is belangrijk dat u het verzoek om kwijtschelding zo snel mogelijk nadat u het aanslagbiljet ontvangen heeft indient. De ambtenaar beoordeelt de aanvraag voor kwijtschelding alleen als alle gevraagde stukken erbij zitten.

Aanslag onjuist? Wij willen graag op een open, informele manier met u over de aanslag communiceren. Heeft u vragen, of bent u het niet eens met de woz-waarde en/of de belastingaanslag? Neemt u dan telefonisch contact met uw gemeente op via onderstaand telefoonnummer. - gemeente Cuijk: (0485) 396 600 - gemeente Grave: (0486) 477 277 - gemeente Mill en St Hubert: (0485) 460 300

Ongeacht in welke gemeente u woont, kunt u ook een email bericht zenden naar belastingen@cgm.nl onder vermelding van uw telefoonnummer. U kunt ook tijdens openingstijden naar het gemeentehuis komen van uw gemeente. Wij beantwoorden uw vragen graag. Als het mogelijk is passen we eventuele fouten direct aan. Als u formeel bezwaar wilt maken verwijzen wij u graag naar de achterzijde van het aanslagbiljet waarop is vermeld hoe u dit het beste kunt doen. Ongeacht in welke gemeente u woont is het correspondentieadres hetzelfde, namelijk Postbus 7, 5360 AA Grave.

Aangifte inkomstenbelasting Doet u binnenkort aangifte inkomstenbelasting over 2013? Dan heeft u de WOZ-waarde van belastingjaar 2013 nodig. Die stond op het aanslagbiljet van 2013 dat u vorig jaar heeft ontvangen. De WOZ-waarde op het nieuwe biljet heeft u volgend jaar pas nodig voor uw aangifte 2014.

Meer informatie Verdere informatie over de Wet WOZ en gemeentelijke heffingen kunt u lezen op de achterkant van het aanslagbiljet. Heeft u internet? Kijkt u dan ook eens op de website van uw gemeente. Binnen het WOZ-portaal op de website kunt u, als u een aanslag op uw eigen naam heeft ontvangen, in een beveiligde omgeving uw gegevens raadplegen en bijvoorbeeld uw taxatieverslag printen. De belastingverordeningen kunt u vinden op www.overheid.nl, onder het kopje “Overheidsinformatie” bij het onderdeel “lokale regelingen”. Tot slot kunt u voor uw vragen natuurlijk ook terecht bij de Publieksbalie van het gemeentehuis.

Verkiezingen 2014 Hoe en waar kan ik stemmen bij verkiezingen? Begin maart krijgt u uw persoonlijke stempas thuisgestuurd. Met deze stempas kunt u bij elk stembureau binnen de gemeente stemmen. U mag alleen stemmen als u een identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) kunt laten zien. Het Nederlands paspoort of de Nederlandse Identiteitskaart mag maximaal 5 jaar verlopen zijn.

Wat te doen als u geen stempas heeft ontvangen U kunt alleen stemmen als u een stempas heeft. Wanneer u geen stempas heeft ontvangen of uw stempas kwijt bent, kunt u contact opnemen met uw gemeente. Dit moet u dan wel uiterlijk dinsdag 18 maart 2014 vóór 12.00 uur doen. Stemmen met een stembiljet U stemt met het rode potlood op een papieren stembiljet. U ontvangt begin maart de kandidatenlijst. Daarop vindt u de namen van de partijen en kandidaten op wie u kunt stemmen. Wanneer op u op de dag van de verkiezing gaat stemmen, ontvangt u in het stemlokaal het stembiljet, waarop u met een rood potlood uw stem kenbaar maakt. Identiteitsbewijs mag maximaal 5 jaar verlopen zijn U mag zich bij het stembureau identificeren met een maximaal 5 jaar verlopen identiteitsbewijs. Dus voor de komende verkiezingen moet uw legitimatiebewijs geldig zijn tot 20 maart 2009. Praktisch houdt dit in dat op het ID-bewijs achter de tekst ‘geldig tot’ de datum 20 maart 2009 staat of een datum die recenter is. Ook voor het geven van een onderhandse volmacht kunt u een maximaal 5 jaar verlopen identiteitsbewijs gebruiken. Voor alle duidelijkheid: het rijbewijs mag gebruikt worden als legitimatiebewijs. De geldigheid hiervan mag echter niet verlopen zijn. Als u niet beschikt over een identiteitsbewijs en wilt u toch uw stem uitbrengen, dan moet u tijdig voorafgaand aan de datum van de verkiezingen alsnog een identiteitsbewijs aanvragen. U kunt hiervoor terecht bij de gemeente. Houdt er rekening mee dat de tijd die het duurt voordat het aangevraagde identiteitsbewijs uitgereikt wordt, gemiddeld vijf werkdagen is. Als u geen identiteitsbewijs heeft en er geen wilt aanvragen, kunt u een volmacht geven. Iemand machtigen Als u niet in de gelegenheid bent zelf te stemmen, kunt u een ander machtigen dit voor u te doen. U kunt op 2 manieren iemand machtigen: • U kunt iemand onderhands machtigen. Dit is alleen mogelijk bij iemand uit dezelfde gemeente. U vult hiervoor de achterkant van uw stempas in, laat de gemachtigde medeondertekenen en geeft vervolgens de pas aan hem of haar mee. Deze persoon moet u ook een kopie van uw identiteitsbewijs meegeven. De kopie moet hij of zij laten zien aan het stembureau. • U kunt een schriftelijk verzoek indienen bij uw gemeente. Dit kan tot uiterlijk 14 dagen voor de verkiezingsdag. Voor de komende verkiezingen kan dit tot op 14 maart 2014 (12.00 uur). U hoeft hierbij niet te wachten tot u uw stempas heeft. Voor dit verzoek zijn op elk gemeentehuis formulieren verkrijgbaar. U kunt deze ook downloaden van de gemeente website. Stemlokalen Voor het uitbrengen van een stem is een stemlokaal bij verkiezingen geopend van 7.30 tot 21.00 uur. De stemlokalen in onze gemeente zijn toegankelijk voor kiezers met een lichamelijke beperking. Overzicht van alle stemlokalen in de gemeente Mill en Sint Hubert 1 Gemeentehuis, Kerkstraat 1, 5451 BM Mill 2 Zorgcentrum Pantein, locatie Aldenhorst, Pastoor Maasstraat 7, 5451 PA Mill 3 Wijkaccommodatie De Wester, Havikstraat 1, 5451 XG Mill 4 Gemeenschapshuis De Jachthoorn, Wethouder Lemmenstraat 13, 5454 GH Sint Hubert 5 Gemeenschapsaccommodatie De Wis, Dominicanenstraat 25, 5453 JN Langenboom 6 Gemeenschapshuis De Wilg, Wethouder Lindersstraat 11, 5455 GJ Wilbertoord

Meer informatie Zie de website http://www.verkiezingen2014.nl of www.gemeente-mill.nl Als u nog vragen heeft kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met bureau verkiezingen van de gemeente Mill en Sint Hubert, telefoon 0485 - 460300.

Landelijke Opschoondag 2014: doet u mee?!

Op 29 maart vindt de Landelijke Opschoondag plaats. In heel Nederland gaan vrijwilligers de straat op om zwerfafval op te ruimen. In het Land van Cuijk en Boekel doen we daar natuurlijk ook weer aan mee. We organiseren de Landelijke Opschoondag en twee Opschoondagen voor scholen. Doet u ook mee?!

Op zaterdag 29 maart trappen we af met de Landelijke Opschoondag. Heel Nederland is dan aan de slag met het opruimen van zwerfafval en dat doen we in het Land van Cuijk en Boekel ook. Dit jaar hebben we ook weer een vergoeding voor verenigingen die meedoen! Voor verenigingen die meedoen met minimaal vijf leden is er een vergoeding van €20,- per vereniging. Voor verenigingen die meedoen met tien leden of meer is er een vergoeding van €40,- per vereniging.

Opschoondagen voor scholen De scholen zijn de week erna aan de beurt. Op dinsdag 1 en donderdag 3 april kunnen leerlingen van basisscholen en middelbare scholen in het Land van Cuijk en Boekel weer meedoen. Samen met de klas de buurt rondom de school schoonmaken is leuk en leerzaam. Natuurlijk hebben we een leuke beloning voor alle leerlingen! De 2e jaars leerlingen van de middelbare scholen in het Land van Cuijk en Boekel zijn in november 2012 vorig jaar gestart met het project No WaYste!. No WaYste! gaat over zwerfafval en hoe we dat samen zoveel mogelijk kunnen voorkomen. Gaan jullie op 1 en 3 april ook voor No WaYste!? www.facebook.com/nowayste of www.nowayste.nl.

Meedoen! Wilt u ook de handen uit de mouwen steken tijdens de Landelijke Opschoondag of de Opschoondagen voor scholen in het Land van Cuijk en Boekel? Surf dan nu naar de website en meld u aan! www.afvalaanbieden.nl/lod

Maak carnaval geen feest voor inbrekers

Oost-Brabant - Traditioneel stijgt het aantal woninginbraken in de week voorafgaande aan de carnaval en tijdens dit festijn. Ook gaan veel mensen in deze periode op vakantie. Daarom vragen wij iedereen, net als de politie, extra alert te zijn op verdachte situaties in hun woonomgeving en deze ook bij de politie te melden.

Tips vindt u op http://www.politie.nl/onderwerpen/woninginbraak.html

6 en 7 maart geen aanvragen paspoort en Nederlandse identiteitskaart mogelijk Op zondag 9 maart 2014 wordt de geldigheidsduur van het paspoort en de Nederlandse identiteitskaart voor personen die 18 jaar en ouder zijn, verlengd van vijf naar tien jaar. Daarom wordt een nieuw model van de documenten ingevoerd. Om systemen aan te passen om de documenten van het nieuwe model te kunnen vervaardigen is het een aantal dagen voorafgaand aan de datum van invoering niet mogelijk om reisdocumenten aan te vragen. Van donderdag 6 maart tot maandag 10 maart is het niet mogelijk nieuwe aanvragen in behandeling te nemen, Levering documenten huidige model Paspoorten en identiteitskaarten aangevraagd vóór woensdag 5 maart 2014, ontvangen de gemeenten binnen de gebruikelijke levertijden. Dit betekent dat donderdag 6 en vrijdag 7 maart 2014 documenten bij de gemeenten worden bezorgd. Deze kunnen ook op die dagen zoals gebruikelijk worden uitgereikt. Spoedaanvragen huidige model Een document waarvan de spoedaanvraag op woensdag 5 maart 2014 voor 13.00 uur is ontvangen, wordt zoals gebruikelijk de dag erna, dus 6 maart 2014 bezorgd. Noodpaspoorten Het aanvragen van een noodpaspoort bij de Koninklijke Marechaussee blijft in de periode van donderdag 6 maart 2014 tot en met zondag 9 maart 2014 wel mogelijk.

Openbare bekendmakingen

Bekendmaking voornemen vaststellen hogere waarde Wet Geluidhinder.

Burgemeester en wethouders van Mill maken bekend:

dat zij een verzoek om een ontheffing wegverkeerslawaai als bedoeld in de Wet geluidhinder hebben binnen gekregen voor vijf nieuwe woningen binnen het plan Moerboom III te Wilbertoord. Voor deze woningen wordt verzocht een hogere waarde te verlenen.

Aanleiding hiervoor is het voornemen om woningen te realiseren in het nieuwe bestemmingsplan Moerboom III. Door het verkeer op de Van Ophovenlaan ontstaat een geluidsbelasting op de woningen die hoger is dan de voorkeursgrenswaarde uit de Wet geluidhinder. Een hogere waarde procedure moet daarom worden gevolgd.

Het ontwerp van dit verzoek met de daarbij behorende stukken ligt met ingang van 26 februari 2014 gedurende zes weken voor iedereen ter inzage tijdens de openingstijden van het gemeentehuis bij de balie ‘ruimtelijke ontwikkeling’.

Gedurende de termijn van terinzagelegging kan iedereen mondeling of schriftelijk een zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van Mill en Sint Hubert, Postbus 39, 5450 AA Mill. Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke ontwikkeling, telefoonnummer: 0485 396 671.

Mill, 25 februari 2014.

OMGEVINGSVERGUNNING

Openbare Welstandsvergaderingen De Welstandscommissie adviseert de gemeente over het uiterlijk van gebouwen en bouwwerken. De Welstandscommissie werkt voor de werkorganisatie CGM en vergadert elke week op donderdagmiddag van 13.30 uur tot 16.30 uur in het gemeentehuis van Cuijk. De agenda voor de betreffende vergadering is iedere donderdagochtend vanaf 9.00 uur op te vragen bij de afdeling Publiek, team Ruimte. Als u de vergadering wilt bezoeken voor het bespreken of het bijwonen van de behandeling van uw eigen bouwplan, dan kunt u hiervoor een afspraak maken via het telefoonnummer 0485 - 396600.

Ingekomen aanvragen omgevingsvergunning(en): • Noordstraat 124 te Wilbertoord, voor het uitbreiden van een opslagruimte (ontvangen 4 februari 2014; • Koestraat 30 te Mill, voor het bouwen van een loods (ontvangen 6 februari 2014).

Publicatie van de aangevraagde beschikkingen heeft uitsluitend een informatief karakter. Omdat op deze aanvraag nog geen beslissing is genomen, bestaat er nog geen mogelijkheid tot het indienen van bezwaarschriften ingevolge de Algemene wet bestuursrecht.

Bekendmaking vaststelling Structuurvisie bedrijven(terreinen) 2014 gemeente Mill en Sint Hubert

De gemeenteraad van Mill en Sint Hubert heeft op 13 februari 2014 de Structuurvisie bedrijven(terreinen) 2014 gemeente Mill en Sint Hubert vastgesteld.

Met de Structuurvisie bedrijven(terreinen) 2014 wil de gemeente Mill en Sint Hubert beter sturing geven aan de ontwikkeling van de bedrijfsactiviteiten in haar gemeente. In deze sectorale structuurvisie zijn richtinggevende besluiten geformuleerd ten aanzien van de functionele en fysieke ontwikkeling van de bestaande bedrijventerreinen en bedrijfslocaties. Voor de solitaire bedrijfsvestigingen beperkt deze structuurvisie zich tot enkele hoofdlijnen. Deze structuurvisie vormt feitelijk het beleidsmatige kader voor toekomstige afwegingen ten aanzien van bedrijventerreinen en bedrijfslocaties. De juridisch-planologische vertaling van dit beleidsmatige kader wordt neergelegd in bestemmingsplannen, onder meer voor ‘Mill-Zuid’ en ‘De Meeren’.

Het ontwerp van de Structuurvisie bedrijven(terreinen) 2013 heeft vanaf 19 juni 2013 gedurende zes weken ter inzage gelegen. Hierop is een drietal reacties ingediend. Naar aanleiding van een aantal reacties en ambtshalve zijn er wijzigingen aangebracht in de structuurvisie.

De Structuurvisie bedrijven(terreinen) 2014 gemeente Mill en Sint Hubert ligt met ingang van 26 februari 2014 gedurende zes weken voor iedereen ter inzage tijdens de openingstijden van het gemeentehuis bij de balie ‘ruimtelijke ontwikkeling’. Deze structuurvisie is ook in te zien via www.gemeente-mill.nl en via www.ruimtelijkeplannen.nl. Het planidentificatienummer is: NL.IMRO.0815.STR13049HMI-VA01

De structuurvisie is geen (voor burgers) bindend juridisch document. Tegen het besluit tot vaststelling van de structuurvisie kan daarom, op grond van artikel 8:5 van de Algemene wet bestuursrecht, geen bezwaar worden gemaakt of beroep worden ingesteld. De Structuurvisie bedrijven(terreinen) 2014 treedt per direct in werking.

Mill, 25 februari 2014 Burgemeester en wethouders van Mill en Sint Hubert

BEKENDMAKING TERINZAGELEGGING ONTWERPBESTEMMINGSPLAN ‘Kinderdagverblijf Rodenweg 3 te Mill’

Burgemeester en wethouders van de gemeente Mill en Sint Hubert maken bekend dat het ontwerpbestemmingsplan “Kinderdagverblijf Rodenweg 3 te Mill” alsmede alle daarop betrekking hebbende stukken met ingang van 26 februari 2014 gedurende 6 weken tijdens de openingstijden van het gemeentehuis ter inzage ligt bij de balie van de afdeling Ontwikkeling. Het plan wordt tevens digitaal beschikbaar gesteld via www.gemeente-mill.nl en www.ruimtelijkeplannen.nl.

Het ontwerpbestemmingsplan “Kinderdagverlijf Rodenweg 3 te Mill” maakt de realisatie van een kinderdagverblijf in bestaand bijgebouw mogelijk en voorziet ook in de aanleg van bijbehorende voorzieningen zoals een buitenspeelplaats, parkeerplaatsen en een dierenweide.

Gedurende genoemde termijn kan een ieder naar keuze mondeling of schriftelijk zijn zienswijze ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan naar voren brengen. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de gemeenteraad van Mill en Sint Hubert, postbus 39, 5450 AA Mill. Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met de afdeling Ontwikkeling via telefoonnummer 0485-460 300.

Mill, 25 februari 2014

BEKENDMAKING TERINZAGELEGGING ONTWERPBESTEMMINGSPLAN ‘Moerboom III’

Burgemeester en wethouders van de gemeente Mill en Sint Hubert maken bekend dat het ontwerpbestemmingsplan “Moerboom III” alsmede alle daarop betrekking hebbende stukken met ingang van 26 februari 2014 gedurende 6 weken tijdens de openingstijden van het gemeentehuis ter inzage ligt bij de balie van de afdeling Ontwikkeling. Het plan wordt tevens digitaal beschikbaar gesteld via www.gemeente-mill.nl en www.ruimtelijkeplannen.nl.

Het ontwerpbestemmingsplan “Moerboom III” maakt de realisatie van woningbouw mogelijk bij de kern Wilbertoord. De woningbouw bestaat uit maximaal 56 woningen verdeeld over twee deelgebieden met aansluiting op de Van Ophovenlaan respectievelijk de Verbindingsweg. In beide deelgebieden wordt ruimte geboden aan vrijstaande, twee onder een kap en aaneengeschakelde woningen. De woningbouw wordt gefaseerd ontwikkeld over een periode van tien jaar.

Gedurende genoemde termijn kan een ieder naar keuze mondeling of schriftelijk zijn zienswijze ten aanzien van het ontwerpbestemmingsplan naar voren brengen. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan de gemeenteraad van Mill en Sint Hubert, postbus 39, 5450 AA Mill. Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met de afdeling Ontwikkeling via telefoonnummer 0485-460 300.

Mill, 25 februari 2014